EN INSPIRERENDE GJENBRUKSAPP

I ett av mine første innlegg “Plattformer overtar”, skrev jeg om plattformer som forretningsmodell. Her nevnte jeg blant annet plattformtjenesten AirBnb, noe de fleste kjenner til verden over. I dette innlegget skal jeg skrive om Tise, en norsk plattformtjeneste. Jeg vil se på hvordan tjenesten fungerer, hvilke aktører som er involvert og hva Tise gjør for å senke brukerens transaksjonskostnader. I tillegg går jeg innpå hvordan Tise skiller seg fra lignende aktører.

Bilde: tise.com

Hva er Tise og hvordan fungerer det?

Tise er en app for kjøp og salg av brukte klær og ting. Bedriften ble grunnlagt i 2014 av Eirik Frøyland Rime og Axel Franck Næss, og i 2016 ble appen lansert. Miljøbevissthet er noe som blir mer og mer sentralt i samfunnet. Det er derfor viktig å ha aktører som Tise. Når det gjelder kjøp og salg av brukt, er nok Finn.no det første som popper opp i hodet på folk. Finn ble lansert i 2000 og har lenge vært Norges største markedsplass. Andre eksempler på lignende apper er letgo, shpock og depop.

 

Tise sin hovedmålgruppe er norske jenter mellom 18-24 år. Likevel har de lykkes med å nå ut til enda fler. Nå er appen åpnet for hele Norden. Hva er grunnen til at de har klart å lykkes?

Bilde: Skjermbilde AppStore

Jeg tror mye av suksessen til Tise kommer av at de har klart å skille seg ut. Rime sier i et intervju med Finansavisen “Det er egentlig en krysning mellom Instagram og Finn.no. Det er kanskje den enkleste måten å se det på. Det er et sosialt medie som også er en markedsplass”. Denne kombinasjonen gjør Tise sin app svært attraktiv, som markedssjef Victoria Hauk poengterer i et intervju med Elle:

Tise har altså lykkes med å lage en plattform som er lett å bruke, har et kreativt design og inspirerer. Det er også verdt å nevne at de har gjort mye riktig når det gjelder markedsføring. I 2017 ble de kåret til “Årets markedsfører” hvor Finn også var i finalen. Videre er Tise sin creative director et kjent fjes for mange, nemlig Jenny Skavlan. Hun har vært en slags frontfigur for bedriften og passer svært bra i denne rollen. Jeg mener også at deres stadige nye løsninger og versjoner er med på å løfte bedriften enda mer: Tise Basics, Tise Mobile & Tise Verified Phones.

 

 

Jeg vil også trekke frem konseptet deres Tise Second Chance. I samarbeid med norske merkevarer forhindrer de unødvendig klessvinn. Denne løsningen åpner for at klær som ikke kan selges som ordinære varer i butikk, blir solgt med en rabatt på 30-70% i Tise-appen. Her er merkevarer som Holzweiler, Bergans og byTiMo. Disse bedriftene har egne Tise-brukere hvor du kan finne varene. 

 

Aktører involvert 

Tise-appen er gratis å bruke, men det er også mulig å velge ulike medlemskap. Disse bidrar blant annet til å legge annonse dine øverst og gi deg betalt plassering. Når det gjelder aktører, er selger og kjøper mest sentrale. Spørsmålet er, hvordan tjener Tise penger?

 

I et intervju med Finansavisen forteller Rime at omtrent 40% kommer fra annonsører / partnere, 50% fra kjøp og salg-relaterte inntektsstrømmer og resten fra nettbutikken TiseBasics.com. I appen er det nemlig noe som heter Tise Cash, som man tjener opp gjennom kjøp, salg, likes, “quizer” og “streaks”. Disse kan brukes i Cash Store. Her ligger tilbud fra Tise sine samarbeidspartnere, som eksempelvis Storytel, Viaplay og Clas Ohlson. 

Bilde: Skjermbilde Tise-app

For omtrent ett år siden inngikk Tise et samarbeid med pakkeleverandøren Helthjem. Dette betyr at selger kan legge pakken utenfor døra, Helthjem henter den og leverer på døra til kjøper. En løsning som spesielt gjorde det lettere med tanke på Covid-19, hvor man helst ikke bør møtes.

Brukerens transaksjonskostnader

Når vi snakker om transaksjonskostnader, handler det om alt vi må gjennom for å kjøpe noe. Arne Krokan har presentert oss for seks typer som påvirker valgene vi tar: søkekostnader, informasjonskostnader, forhandlingskostnader, besulutningskostnader, evalueringskostnader og tvangskostnader. Avslutningsvis vil nå se nærmere på hver av disse og hva Tise gjør for å senke de ulike kostnadene for brukeren. 

Bilde: Skjermbilde Tise-app

Søkekostnader:

Hvor lett er det å finne frem? Generelt sett kan vi si at søkekostnadene senkes når det er snakk om digitale samfunn. Her har man tilgang til det meste. Tise gjør det enkelt for deg å søke. I appen kan du velge kategorier og underkategorier, sortere ut fra prisnivå og hvor langt unna selgeren holder til. Det skal derfor være fort gjort å finne frem og få frem aktuelle alternativer. Tise klarer altså å senke søkekostnadene ved at brukeren kan filtrere ut det som ikke er aktuelt. 

 

Informasjonskostnader:

Informasjonskostnader kan kobles opp mot det jeg nevnte på søkekostnader. Tise gjør det lett å finne frem til informasjon gjennom en lettvint søkeprosess.  Jeg vil også tro at de fleste som handler på Tise har en tanke om hva de er ute etter. Det er derfor viktig at det er lett å finne frem til informasjonen man ønsker. Når selger legger ut annonse må man fylle ut tittel på annonsen, pris, størrelse, bilder, lokasjon, kategori og beskrivelse. Det skal derfor foreligge en del informasjon om hver annonse. Det er også lett å spørre gjennom chattefunksjonen. 

 

Forhandlingskostnader:

Tise senker forhandlingskostnadene blant annet ved at selger må alltid sette en pris. Kjøper kan forhandle på denne, men man har en pris å gå etter. De klarer også å senke disse kostnadene gjennom Helthjem-tjenesten. Kjøper og selger slipper å avtale tidspunkt for å møtes. Leveransen blir dermed mer fleksibel. 

 

Beslutningskostnader:

Har du funnet to alternativer til skoene du vil kjøpe, men er usikker hvilke av de du skal velge? Vanskeligere blir det om de er i like god stand, har omtrent lik pris og begge selgere bor nærme deg. Kanskje kan du da avgjøre dette ved å se på selgerens review? Tise har en funksjon hvor kjøpere kan legge igjen reviews på selger med 1-5 hjerter og en kommentar. Dette kan være med på å senke beslutningskostnader.

 

Evalueringskostnader:

Tilsvarer varen dine forventninger? Når man kjøper brukt, kan det være en viss risiko for at varen er i en annen stand enn det selger sier. Her kan vi igjen trekke inn review-funksjonen til Tise. Denne funksjonen er med på å øke sannsynligheten for at kjøper blir fornøyd.

 

Tvangskostnader:

Tvangskostnader er noe som kan oppstå dersom det er uenighet mellom kjøper og selger. Det er ingen tvil i at  alle enkeltpersoner har mye ansvar, men Tise senker disse kostnadene ved å ha klar og tydelig informasjon på nett. I deres “Tise guide – slik fungerer appen” ligger eksempelvis en side som heter “Hvordan kan jeg kjøpe og selge trygt med Tise?”.

 

– Maria

 

Hva synes du om appen Tise?

 

Kilder:

2 thoughts on “EN INSPIRERENDE GJENBRUKSAPP”

Leave a Reply to mariasibrahim Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *