EN LÆRERIK MÅNED

Første del av emnet nærmer seg ferdig. Denne delen omhandler digital økonomi og forretningsmodeller ved foreleser Arne Krokan. Jeg har lært mye nytt og spennende. Fra tidligere har jeg eksempelvis hørt om teknologiene 3D-print, VR og kunstig intelligens, men personlig har ikke teknologi interessert meg noe spesielt tidligere. Etter å ha fått et nærmere innblikk, er det faktisk ganske interessant, og ikke minst nyttig å ha kunnskap om.

Så, hva har jeg egentlig lært?

Først og fremst vil jeg trekke frem “det kompliserte samspillet” – samspillet mellom teknologi, samfunn og organisasjon. Krokan har vært flink til å forklare hvordan dette fungerer og sette det i perspektiv med ulike eksempler. Videre har det vært veldig lærerikt å se nærmere på hvordan plattformselskaper fungerer, som eksempelvis AirBnB og Tise.

 

Vi har lært om flere muliggjørende teknologier. Det var spesielt interessant å se hvor mye kunstig intelligens kan brukes til. Et tema som kan høres mer skremmende ut enn det er. Ved hjelp av kunstig intelligens er alt i fra chatbots til overvåkning av innbyggere mulig. Jeg synes også det var fascinerende å se på hvordan 3D-printing fungerer, og hvordan det kan påvirke oss i fremtiden.

 

Vi har vært innom algoritmer, og fått en forståelse for hvordan filterbobler og ekkokammer oppstår. Dette er svært nyttig å ta med seg videre som digital markedsfører. Noe av det siste vi lærte om, var blokkjeder. Nok en teknologi som vi vil bli bedre kjent med i fremtiden.

 

Hvilken betydning har dette for meg videre?

Det vi har lært de siste ukene er kunnskap som er svært relevant å ha med seg videre. Den teknologiske utviklingen går raskt fremover. Det er derfor en fordel å ha innsikt i hva som skjer. I flere av blogginnleggene mine har jeg vurdert hvordan de ulike temaene er relevant for digital markedsføring. I innlegget mitt om 3D-print, nevnte jeg eksempelvis at det kan bli en utfordring for tradisjonell markedsføring. Dersom man da har kunnskap om det som foregår, er det lettere å ligge et trinn foran og gjøre det lettere for seg selv.

Dette var den første av fire deler i emnet Digital markedsføring. En bra start, som gir oss et godt grunnlag for veien videre. Jeg må også nevne at det har vært svært lærerikt å blogge gjennom disse ukene. En effektiv måte for å få et godt læringsutbytte. I våre første forelesninger var Marianne Hagelia innom og pratet om digital studieteknikk. Her fikk vi mange gode tips for hvordan å studere smartere.

 

Takk til Arne, Marianne og emneansvarlig Marius for en super start på dette semesteret. Nå skal første eksamen skrives ferdig, så er jeg plutselig tilbake med flere blogginnlegg. I neste del av emnet skal Cecilie lære oss mer om sosial kommunikasjon. Håper du vil følge med videre!

 

– Maria

 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *