VURDERING AV DEVOLD

Det finnes i dag et stort utvalg nettbutikker, noe de fleste av oss benytter seg av i blant. Mange av oss foretrekker også netthandel fremfor fysisk butikk. For at folk skal velge din nettbutikk, er det viktig at flere elementer er på plass. Det vil være lurt å vurdere nettbutikken for å vite hva som eventuelt kan forbedres.

 

I dette innlegget vil jeg vurdere en nettbutikk ut ifra de ti kriteriene Even Ødegård har presentert i artikkelen “Hvordan vurdere din nettbutikk”. Jeg vil rangere de ulike kriteriene ut ifra terningkast. Dette er ingen fasit, men mitt personlige inntrykk.

 

Devold of Norway

Jeg har valgt nettbutikken til Devold, som er en av Norges eldste tekstilbedrifter. Devold of Norway ble etablert i 1853 av Ole Andreas Devold, og har siden den gang produsert velkjente ullplagg. Bedriften har sitt hovedkontor i Langevåg på Sunnmøre.

1. Førsteinntrykk

Førsteinntrykket er helt essensielt for om kunden velger å handle eller ikke. For å vurdere om førsteinntrykket er bra, kan vi sjekke om det er mulig å svare på følgende spørsmål i løpet av 5 sekunder.

  • Har jeg kommet til riktig sted?
  • Hva er det jeg kan gjøre her?
  • Hvorfor skal jeg gjøre det her?

På Devold sin nettside er det tydelig hvor man er kommet, spesielt om man blar nedover. Her er blant annet produkter og inspirasjonsartikler. Spesielt bruken av bilder gir en følelse av hvor du er kommet. Det er et stort pluss at det kommer tydelig frem at butikken er både for dame, herre, junior og barn. Noe som også gjør det lett å navigere seg dit man ønsker. Det er også bra at det er det synlig info om frakt og levering. Alt i alt et veldig bra førsteinntrykk som reflekterer merkevaren. 

 

Terningkast 6

2. Synlighet

Hvor lett er det å finne nettbutikken? Her er Search Enigine Optimizing (SEO) og Search Engine Marketing (SEM) sentralt. 

 

Jeg valgte å teste søkeordene “devold” og “ullundertøy”. Ettersom Devold sine produkter også selges hos andre nettbutikker, som eksempelvis Get Inspired og Intersport, er det relevant å se om deres egen nettside kommer opp først. Det gjorde de både i organisk (SEO) og betalt søk (SEM). I Google Shopping er de også, men sammen med andre nettbutikker. Ved søk på ullundertøy gjør de det nokså bra. Her kommer de opp øverst som annonse og som nummer fem i organisk søk. Det er helt ok med tanke på hvor mange merkevarer som selger ullundertøy. De får derimot ingen annonser på Google Shopping. 

 

Terningkast 5

3. Brukervennlighet

Hvor lett er det å navigere seg rundt på nettsiden? Og er nettbutikken mobiltilpasset? Det å ha en brukervennlig nettside er viktig for å ikke miste kunder tidlig i kjøpsprosessen.

 

Devold har en enkel og fin nettside, hvor de mest nødvendige knappene er lett tilgjengelig. Innenfor dame, herre, junior og barn, er det kategorisert både etter produkttype, kolleksjoner, aktivitet, lagvis bekledning og nyheter. Dette gjør det lett å finne frem til det man er ute etter. 

 

I søkefeltet kommer det raskt opp alternativ etterhvert som man skriver. Noe jeg la merke til var at dersom jeg skrev det samme ordet på engelsk og norsk kommer det flest alternativ på engelsk. Eksempelvis ved søk på “jakke” og “jacket”. Det kommer opp fire stk på norsk, mens på engelsk kommer det opp seksten stk, da inkludert de fire som kom på norsk. 

 

Nettsiden funker også greit på mobil. Dette kan i tillegg sjekkes gjennom Google sitt verktøy som måler om siden er mobilvennlig. 

 

Terningkast 4

4. Kjøpsprosess

For å miste færrest mulig kunder, er det viktig at kjøpsprosessen er enklest mulig. Det er som Ødegård skriver: Jo færre felter man må fylle ut, jo bedre. Her er også synlighet av betalingsløsninger viktig. I tillegg kan det være lurt å spørre om e-post tidligst mulig slik den er registrert til kunden kommer i kassen. 

 

Når du går inn på Devold sin side, kommer det etter hvert opp spørsmål om å melde seg på nyhetsbrev og få 20% rabatt. Her trenger du bare å legge inn e-post og huke av et felt. Det betyr ikke at du direkte blir registrert som kunde. 

Når du kommer til kassen får du valg om å registrere deg, logge inn eller fortsette som gjest. Det gjør det lettvint å handle uansett om du ønsker å registrere deg eller ikke, ettersom valgene er tydelige. Det var en enkel prosess å registrere ny bruker. Jeg oppdaterte også “Min profil” med adresse og telefonnummer. Da forventet jeg at dette ble fylt inn automatisk når jeg kom til kassen. Det gjorde det ikke med det første, men etter jeg oppdaterte “Min side” en gang til, kom det. Når det først ligger inne, er utsjekk-siden oversiktlig og grei. Da trenger du bare å fylle inn betalingsinformasjon. 

 

Terningkast 5

5. Hastighet / Teknologi

Har du noen gang forlat en nettside fordi den laster seg inn for tregt? I en artikkel fra Fast Company kommer det frem at 1 av 4 forlater en nettside dersom det tar mer en 4 sekunder å laste inn. Det sier noe om hvor viktig hastighet og teknologi er for en nettside.

 

Devold sin side laster stort sett inn raskt, men jeg opplevde at det gikk litt tregt i kassen. Hastigheten kan sjekkes gjennom Google PageSpeed Insights. Her gis en totalscore for mobil og pc, samt mer detaljert innsikt. Devold scorer helt ok her. 

 

Terningkast 3

6. Kundetilfredshet

Når jeg skal handle på nett, da spesielt nettsider jeg ikke har handlet på før, er det en fordel om det finnes kundeomtaler jeg kan lese. Dette kan være enten på deres egen nettside eller på sider som Trustpilot, evt. via sosiale medier. Devold har dette på sine egne sider. På hvert produkt kan du se hvordan de er rangert av fem stjerner, samt lese anmeldelser som er skrevet. Det er derimot ikke på alle produkter dette er. 

 

Terningkast 4

 

7. Trygghet

For at kunden faktisk gjennomfører kjøpet kan påvirkes av ulike faktorer som er med på å skape trygghet. Dette er eksempelvis kontaktinformasjon, betalingsløsninger, frakt og returløsning. På Devold sine sider ligger informasjon om dette lett tilgjengelig på naturlige steder. Det eneste jeg slet med å finne, var om betalingsløsninger.

 

Det at Devold har egne utsalgssteder, som i Langevåg hvor de har sitt hovedkontor, skaper også troverdighet. I tillegg selges de hos flere sportsbutikker. Det skapes også trygghet av at de har vært på markedet så lenge. 

 

Terningkast 5

8. Kundekommunikasjon

Kommunikasjon med kunder er en viktig del. Dette påvirker særlig omdømmet deres. Først og fremst vil jeg trekke frem erfaringen min med deres kundeservice. Jeg sendte mail en kveld, og morgenen etter hadde jeg fått svar. Jeg hadde et spørsmål til og fikk svar 15 minutter senere. Stort pluss for god kundeservice. 

 

Devold sender ut relevante nyhetsbrev med jevne mellomrom. Dette gjør at det ikke føles for “masete”, men gir heller en slags påminnelse om at de eksisterer. Videre blir Facebook-siden deres oppdatert nokså jevnlig, men har forbedringspotensiale da det eksempelvis var et to-måneders opphold mellom noen innlegg. Samtidig er innleggene av god kvalitet, noe som er bedre enn mange innlegg av dårlig kvalitet. Det er også bra at de svarer på spørsmål i kommentarfelt. Instagram ser ut til å bli oppdatert noe oftere. 

 

Kundekommunikasjonen deres er nokså bra, men kan bli enda bedre med mer kontinuitet. I tillegg synes jeg det hadde vært interessant å se om de nådde ut til enda flere og økte antall følgere i sosiale medier dersom de skapte innhold som henvendte seg enda mer til kundene. Et budskap som åpnet for mer kommunikasjon.

 

Terningkast 5

 

9. Priser / Utmerkelser

Priser og utmerkelser er fint å vise frem dersom man har noen. Personlig vet jeg at Devold har flere. Det er ikke noe som kommer tydelig frem med det første. Dette kan sees på de ulike produktene som har fått priser, samt i artiklene deres. Her er potensiale til at det kan bli enda tydeligere frontet.

 

Terningkast 3

 

10. Konsept og strategi

Er det enkelt å forstå konseptet til nettbutikken? Og gjenspeiler strategien seg tydelig gjennom konseptet? Jeg vil si at nettbutikken gjenspeiler merkevaren godt. Det er lett å forstå konseptet deres. I tillegg har de inspirasjons-artikler og en del kalt “Våre valg”, som er med på å forsterke det. Jeg synes spesielt bruken deres av bilder er med på å styrke konsept og strategi.


Terningkast 6

 

Oppsummering

Alt i alt har Devold en bra nettbutikk. Den gir et fint førsteinntrykk og gjør det ganske godt når det gjelder synlighet. Brukervennligheten og kjøpsprosess er god, men har små forbedringspotensialer. Noe som muligens kan knyttes til teknologi. Videre er hastigheten nokså grei. Når det gjelder kundetilfredshet er det litt info å finne om dette, men ikke på alle produkter. Trygghet til nettbutikken er god. Det samme er kundekommunikasjonen, men den kan bli bedre med mer kontinuitet i sosiale medier. Videre er det mulighet for at de kan fronte priser de har vunnet enda tydeligere. Avslutningsvis vil jeg si Devold lykkes med å formidle hva konseptet deres er.

 

– Maria

 

Tanker?

 

Kilder:

  • Tobiasson, Tone. 2020. Devold of Norway. Funnet 12.04.21. https://snl.no/Devold_of_Norway
  • Devold. u.d. Hvordan startet tekstileventyret Devold? Funnet 13.04.21. https://www.devoldfabrikken.no/opplevelser/vare-aktiviteter/hvordan-startet-tekstileventyret-devold/
  • Ødegård, Even. 2020. Hvordan vurdere din nettbutikk. Funnet 12.04.21. https://inevo.no/blogg/hvordan-vurdere-din-nettbutikk/
  • Eaton, Kit. 2012. How One Second Could Cost Amazon $1.6 Billion In Sales. Funnet 16.04.21. https://www.fastcompany.com/1825005/how-one-second-could-cost-amazon-16-billion-sales
  • Bilder / Skjermbilder: Devold. https://www.devold.com/nb-no/

4 thoughts on “VURDERING AV DEVOLD”

Leave a Reply to Thea Cancel Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *