FRA IDE TIL LANSERING

På omtrent en måned har vi klart utvikle et konsept og lansere nettbutikk. Det har vært en svært lærerik og interessant prosess. Personlig har jeg aldri satt opp en nettbutikk fra start før, men jeg har litt erfaring med å jobbe inne på ulike nettsider og nettbutikker fra tidligere. I dette refleksjonsnotatet vil jeg ta for meg hvordan planlegging, opprettelse og gjennomføring har gått. Jeg vil reflektere rundt hvilke utfordringer vi har møtt på, hva som har gått bra, og avslutningsvis beskrive mitt personlige læringsutbytte.

Planlegging

God planlegging er helt avgjørende for at lanseringen og veien videre skal gå som ønsket. Det er nok den aller viktigste delen i ethvert prosjekt. Vi har gjennom hele prosessen jobbet tett sammen som gruppe. Mye av arbeidet har foregått gjennom zoom, men litt ut i prosessen har vi fått møttes en del.

 

Til å starte med ønsket alle at vi skulle lage nettbutikk for et eget produkt. Vi diskuterte ulike alternativer, og endte med en ide om å selge en tote bag. Etter en stund kom vi inn på tanken om å heller lage nettbutikk for noen, da det dukket opp en mulighet. Tanken var da å lage nettbutikk for søsteren til en på gruppa, og selge strikkeoppskrifter. Etter å ha diskutert litt frem og tilbake, endte vi med vår originale ide, å lage eget produkt.

 

Spørsmål var da hvilket design vi ønsket. Vi var innom flere ulike ideer og brukte en del tid før vi bestemte oss. Alle var enige i at vi ønsket en stilren og moteriktig tote bag. Den skulle passe til enhver anledning, og til hvem som helst.

Da vi først var skikkelig i gang, gikk utvikling av konsept ganske fort og greit. Vi så et stort potensial i markedet, da vi har inntrykk av at mange tote bags gjerne har «reklame» på seg, eksempelvis Høyskolen Kristiania og Gina Tricot. Videre ønsket vi å ha fokus på det å ta bærekraftige valg. Her var det viktig at vi fikk frem at budskapet vårt handlet om det å bruke en tote bag, fremfor å bruke og kaste eksempelvis plastposer. Dette var viktig å formidle slik vi ikke blir forbundet med «grønnvasking», da vi ikke hadde kunnskap om selve produksjonen nødvendigvis var bærekraftig.

 

Vi ønsket å få produsert produktet på kortest mulig tid, og hadde da ikke mulighet til å sørge for at produktet ble produsert på en bærekraftig måte, selv om vi selvfølgelig skulle ønske det. Vi kjøpte produktet fra en tredjepart hvor vi ikke hadde kunnskap om hvordan produksjonen har foregått. Når det gjelder trykk av logo, undersøkte vi flere alternativer, og endte med å benytte et lokalt trykkeri. Vi sendte over logo og mål, og et par dager senere var nettene klare. Vi ble svært fornøyde med sluttresultatet.

 

Ettersom vi ønsket å formidle et budskap om å ta bærekraftige valg, ønsket vi et navn som reflekterte dette. Vi snakket om forskjellige begreper, og endte med genuint. Videre ønsket vi en enkel og fin logo. Den lagde vi selv i Adobe Photoshop. Det at logoen skulle være grønn, var ikke noe vi kom på før et stykke ut i prosessen. Da ideen dukket opp, var det en selvfølge da det er en farge som gjerne blir forbundet med bærekraft. 

Gjennom hele prosessen har vi benyttet oss av OKR. Det er et målstyringsverktøy som jeg har skrevet om i et tidligere innlegg. Ved å oppdatere målene hver uke har vi hatt god kontroll på hva vi skal fokusere på. Vi har gjort små justeringer på målene underveis. Tallene bak indikerer hvor sannsynlig det er at vi når målene. Våre OKR endte opp med å være følgende:

 

Objective: Lansere en velfungerende nettbutikk med tilhørende stilren og attraktiv gjennomføring

 

KR1: 200 følgere på Instagram og 200 likerklikk på Facebook (6/10)

KR2: 700 besøkende i nettbutikken (7/10)

KR3: 25 salg i nettbutikken (7/10)

Da tote bagene var klare, bestemte vi oss for en dag vi skulle ta bilder. Vi tok da både produktbilder og bilder med mennesker på. Vi ønsket å ha innhold som vi både kunne bruke på nettsiden og i sosiale medier. Fra start har vi planlagt hva som skal postes til enhver tid. Det er ingen tvil i at aktivitet på våre sosiale kanaler vil kunne bidra til alle våre nøkkelresultater. Vi har derfor hatt stort fokus på dette.

 

Opprettelse og gjennomføring av nettbutikk

Etter en hel del planlegging, var vi klar for å ta alt ut i praksis. Vi valgte Shopify som nettbutikkplattform da vi hadde inntrykk av at tidligere studenter var fornøyde med denne. Her var alt godt tilrettelagt for at vi skulle få alle elementer på plass.

 

Hele prosessen med opprettelse av nettbutikk har gått nokså smertefritt. Vi fikk enkelt koblet opp nettbutikken til eget domene, slik vi ikke trengte å ha «myshopify» i url-en vår. Videre ønsket vi å benytte Stripe som betalingsløsning, og det var svært lett å få koblet opp. Når det gjelder designet på nettsiden, valgte vi et forhåndslaget design. Vi hadde da et godt utgangspunkt og kunne tilpasse slik vi ønsket.

 

4.mai klokken 12.00 ble nettbutikken lansert. Vi var svært spente på hvordan etterspørsel var. Vi hadde 25 produkter tilgjengelig, og solgte 11 første dag. Det er vi godt fornøyde med. I dagene som fulgte solgte vi enda flere, og 10.mai hadde vi påfyll med 17 produkter.

Utfordringer knyttet til prosessen

Vi har hatt overraskende få utfordringer knyttet til prosessen. Covid-19 kan ansees som en utfordring, da det hadde vært mye usikkerhet knyttet til frakt og lignende, dersom vi hadde benyttet oss av en internasjonal leverandør. Da vi skulle finne ut hvordan vi skulle lage produktet, var vi derfor klar på at vi ikke ønsket å benytte oss av dropshipping. Vi ønsket å få klart produktet raskest mulig.

 

Videre ønsket vi å finne den mest kostnadseffektive løsningen. Vi undersøkte ulike muligheter, og endte med å kjøpe nett fra en lokal leverandør. Ettersom vi ikke hadde planer om å selge flere hundre tote bags, var det en utfordring å finne en leverandør som leverte et lavt antall til en lav pris. 

 

Når det gjelder selve opprettelsen og gjennomføringen av nettbutikken, har vi møtt på svært få utfordringer. Vi var forberedt på å skulle møte på flere utfordringer, da vi hadde inntrykk av at tidligere studenter gjorde dette. Når jeg tenker tilbake på prosessen har våre utfordringer hovedsakelig vært det å bestemme seg for konsept og finne en leverandør.

Selv om vi er en gruppe på fem personer, har vi klart å organisere og fordele arbeid bra. Vi har delt oss i team på to og tre de gangene vi har møttes. Det har gjort at vi har jobbet effektivt og fått ting gjort. Jeg tror særlig det at vi har hatt god kommunikasjon, har bidratt til at hele prosessen har gått så bra. Gjennom hele perioden har vi hatt en plan. I startfasen satte vi av dager i kalenderen for hvilke dager vi skulle arbeide.

 

Personlig læringsutbytte

I løpet av den siste måneden har jeg lært utrolig mye som jeg vil ta med meg videre. Spesielt det å bli introdusert for målstyringsverktøyet OKR, er noe jeg absolutt vil ta med meg videre. Jeg har også fått oppleve hvor mye det faktisk er mulig å få til på kort tid ved hjelp av hardt arbeid, og ikke minst godt samarbeid. I denne perioden føler jeg at eksamensgruppen har jobbet enda tettere sammen enn før. Det å samarbeide med andre er noe som virkelig er god erfaring å ha med seg.

 

Å ha vært med på prosessen fra ide til lansering, er noe som er høyst aktuelt å ta med seg videre. Det å ha innsikt i alle komponenter som må på plass, og hva som faktisk må til. I tillegg er det fint å ha erfaring med det tekniske. Alt i alt har det vært en innholdsrik prosess som har gitt et godt læringsutbytte. Jeg mener det å få arbeide mye praktisk, som vi har gjort, er noe av det som gir aller best læringsutbytte.

 

Sjekk gjerne ut nettbutikken vår her!

 

– Maria

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *