CASE: AMNESTY INTERNATIONAL NORGE

I dette blogginnlegget har vi fått et case, et hypotetisk jobbintervju for rollen som markedsføringsspesialist i Amnesty International Norge. Jeg vil se på Amnesty og digitale kanaler, måling og analyse av trafikk, og til slutt organisk søk og SEO.  

Amnesty og digitale kanaler

Amnesty benytter seg i dag av flere digitale kanaler: Twitter, YouTube, Facebook og Instagram. Disse blir hypping oppdatert med viktige temaer og saker de jobber for. De legger opp til engasjement og at folk skal dele videre. Spesielt innleggene på Facebook og Instagram er utfyllende og gir godt med informasjon, noe som øker sannsynligheten for at folk eksempelvis vil gå inn på en sak og signere. På nettsiden deres finner man mye informasjon, både om selve organisasjonen og om de ulike sakene. De bruker ekte historier for å formidle budskapet sitt, som gjør at det føles enda nærmere og lettere for folk å sette seg inn i.

 

Kundereisen til Amnesty skiller seg gjerne fra andre, ettersom de er en veldedig organisasjon. Hos dem starter det gjerne i det man blir eksponert for en historie som man kan bidra til å gjøre noe med. Amnesty er avhengig av at folk bidrar for at de skal nå målene sine, altså donasjoner. For å skape enda mer aktivitet, kan de benytte seg mer av plattformer som Snapchat og Tik Tok. 

Måling og analyse av trafikk

Amnesty sin viktigste digitale målsetning er selvfølgelig donasjoner, men for å få til dette må de skape engasjement. Da handler det om å spre historiene, informasjon om organisasjonen og hvordan folk kan hjelpe. For å måle hvorvidt de når de ulike målene sine, kan de benytte seg av Google Analytics for å analysere aktiviteten på Amnesty.no. Her kan de eksempelvis se hvor mange som har vært inne på nettsiden, hvor trafikken kom fra og hvilke handlinger de gjorde inne på siden. 

 

Organisk søk og SEO

Ved søk på “Amnesty” i Google, kommer nettsiden opp både organisk og betalt. Det er viktig at de er synlige i søk slik folk lett finner dem, både nye og nåværende kunder. Søk på eksempelvis “menneskerettigheter organisasjoner”, dukker de opp på sjette plass. For å dukke opp tidligere i dette søket eller på andre søkeord, kan de ha mer fokus på søkemotoroptimalisering (SEO). Jeg har tidligere skrevet et innlegg om SEO, hvor jeg kom med noen tips. Innlegget kan leses her.

 

Tips for SEO:

  • Ha gode titler, overskrifter, bildebeskrivelser og metabeskrivelser
  • Ha kvalitetsinnhold og struktur på siden
  • Finn ut hvilke ord folk søker på for å vite relevante nøkkelord
  • Bruk verktøy som Google Analytics, Google Search Console og Keyword planner 
  • Ha en responsiv nettside
  • Jobb for relevante inngående lenker
  • SSL-sertifiserte sider rangerer høyere
  • Skap den beste brukeropplevelsen som samsvarer med intensjonen bak søket

 

Totalt sett er Amnesty flinke til å skape engasjement og nå ut med sakene sine. Med enda mer aktivitet, og muligens på flere medier, kan de nok nå ut til enda flere og dermed få flere donasjoner. Det samme gjelder med søk hvor de er gode, men kan bli enda bedre ved å legge ned jobb i SEO.

 

– Maria

 

Kilder: 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *